OGAWA Harumi

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Affiliation

IWATE University  Faculty of Education  English Education 

Position

Associate Professor

Laboratory Address

〒020-8550 3-18-33, Ueda, Morioka City, Iwate, 020-8550 Japan

Laboratory Phone number

019-621-6614

Mail Address

E-mail address

Keywords

English Education, Applied Linguistics, Intercultural Communication

Graduating School 【 display / non-display

  •  
    -
    1992.03

    Tokyo University of Foreign Studies   Faculty of Foreign Language   Graduated

    Classification of School:University

Graduate School 【 display / non-display

  •  
    -
    1994.03

    University of Techonoogy, Sydney  Graduate School, Division of Language Education  Language Teaching―Japanese  Master's Course  Completed

  •  
    -
    2011.10

    University of Chichester  Graduate School, Division of Language Education  MA TESOL  Master's Course  Completed

  •  
    -
    2018.04

    University of Birmingham  Graduate School, Division of Language Education  Doctor's Course  Completed

Degree 【 display / non-display

  • Tokyo University of Foreign Studies -  bachelor of Arts  1992.03

    Degree Field : Linguistics

  • University of Technology, Sydney -  Graduate Diploma in Education  1994.03

    Degree Field : Foreign language education

  • University of Chichester -  Master of Arts  2011.09.14

    Degree Field : Foreign language education

  • University of Birmingham -  Ph. D in Education  2018.04

    Degree Field : Foreign language education

Campus Career 【 display / non-display

  • 2018.04
    -
    Now

    IWATE University   Faculty of Education   English Education   Associate Professor   [Duty]

External Career 【 display / non-display

  • 1992.04
    -
    1993.03

    AEON Corporation   Full-time English instructor  

  • 1994.02
    -
    1994.06

    Ballam Park Secondary College   Teacher of Japanese  

  • 1994.07
    -
    1994.12

    Albury High School   Teacher of Japanese  

  • 1995.01
    -
    1996.12

    Westbourne School   Full-time teacher (Japanese)  

  • 1997.04
    -
    1998.03

    Morioka Skole High School   Part-time English teacher  

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Research Field (grants-in-aid-for-scientific-research classification) 【 display / non-display

  • Foreign language education

 

Course Subject 【 display / non-display

  • 2018

    Practices and Challenges in Elementary School English Education

  • 2018

    Advanced Seminar in English Expressions (Writing) Ⅰ

  • 2018

    Methods of Teaching English as a Foreign Language Ⅰ

  • 2018

    Basic Seminar (For first-year students)

  • 2018

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Published Papers 【 display / non-display

  • Collaboration in content-based instruction at Iwate University

    小川春美, マーク・ディボア

    岩手県立大学盛岡短期大学部研究論集   ( 13 ) 57 - 66   2011.03  [Refereed]

    Others  Multiple authorship

    理工系・農学系専攻の大学生を中心に行った英語ネイティブと日本人英語教師の共同授業について紹介した。学生の専門分野に合わせた内容中心の授業を行うことにより、学生の英語学習に対する学生の動機づけにどう影響したかということを質問紙調査および授業に協力した2人の大学教員の聞き取り調査の結果も含めて分析した。

  • Exploring university students' reactions to original content-based materials

    小川 春美

    東北英語教育 学会研究紀要   ( 31 ) 41 - 55   2011.03  [Refereed]

    International Conference Proceedings  Single Work

    独自に作成した教材に対する学生の反応を分析した。理工系の学生用に作成されたそのテキストは、学生の評価が高かった。コンテンツを吟味することによって、科学者や技術者に必要とされるプレゼンテーション能力、批判的思考力の育成にも貢献できることを検証し、学習者の目的や興味に合わせたカリキュラム作成の重要性を提示している。

  • Vague language’ in spoken discourse and its significance in TESOL

    小川 春美

    盛岡大学紀要   ( 28 ) 9 - 23   2011.03  [Refereed]

    Others  Single Work

    本論では、ポップアーティスト宇多田ヒカルが、CNNのインタビューを受けた際に使われていた英語の「あいまい表現」をコーパスに基づいて作成された「Touchstone」シリーズのテキストで取り扱われているそれと比較し、大学の英語教育でのその意義を検証した。自然な英語でコミュニケーションを取れるようになるという観点からみると、英語の「あいまい表現」を大学における英語教育の中で、もっと取り上げるべきであることを提案した。

  • Using group work and reflective journals for developing learner autonomy in a university EFL classroom

    小川春美・James M Hall

    岩手大学教育学部付属教育実践センター 研究紀要   ( 10 ) 1 - 9   2011.03  [Refereed]

    Others  Multiple authorship

    教育学部の学生を対象として行ったプロジェクトが、学生の自主性にどう作用したのかを、学生のアンケートに基づいて分析した。プロジェクトを構成するのは、授業内でのグループワーク、および授業時間外で学習者がつける日記である。授業では映画「今を生きる」を使い、様々なテーマに基づいて議論することを中心としたワークを行ったが、それが学生からの評価が高かった。また本論では、autonomyに関するコンセプトを東洋的、および西洋的な観点から検討した。

  • A New Approach to the Reading Marathon Room

    Harumi Ogawa, Sanae Kumamoto, Elizabeth Marsall

    Bulletin of Morioka Junior ColIege lwate Prefectural University   ( 14 ) 75 - 77   2012.03

    Others  Multiple authorship

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Presentations 【 display / non-display

  • Teacher-created content-based materials

    Oral Presentation(General)  Harumi Ogawa

    2009.11
     
     

  • University students' perceptions on the teacher's use of L1 in an English classroom

    Oral Presentation(General)  Harumi Ogawa

    2011.12
     
     

  • Using student mirroring science in the language classroom

    Oral Presentation(General)  Tim Murphey & Harumi Ogawa

    2012.06
     
     

  • The role of L1 in promoting students' L2 vision as intercultural communicators

    Oral Presentation(General)  Harumi Ogawa

    2015.09
     
     

  • A teacher's moral role in mobilising students' motivation beyond L2 vision as intercultural communicators

    Oral Presentation(General)  Harumi Ogawa

    2016.08
     
     

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Association Memberships 【 display / non-display

  • 2008.04
     
     
     

    The Japan Association of College English Teachers

  • 2008.04
     
     
     

    The Tohoku English Language Education Society (TELES)

  • 2008.04
     
     
     

    The Japan Association for Language Teaching (JALT)

  • 2010.11
     
     
     

    The Society for Intercultural Education, Training, and Research

  • 2015.07
     
     
     

    The British Association of Applied Linguistics (BAAL)

Academic Activity 【 display / non-display

  • 2010.01
    -
    2012.12

    The Japan Association for Language Teaching (JALT)   Publicity officer (Iwate Chapter)

  • 2014.04
    -
    Now

    The Tohoku English Language Education Society (TELES)  

  • 2014.06
     
     

    The Tohoku English Language Education Society (TELES)  

  • 2015.06
     
     

    The Tohoku English Language Education Society (TELES)  

  • 2016.06
    -
    Now

    The Tohoku English Language Education Society (TELES)  

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