論文 - 久坂 哲也
-
中学生の理科学習に対するメタ認知的判断の正確さ(Ⅰ)―学年進行に伴ってメタ認知は正確になるか―
及川宏輝,久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 34 ( 1 ) 63 - 66 2019年11月
学会誌 共著・分担
-
中学生の理科学習に対するメタ認知的判断の正確さ(Ⅱ)―自己愛傾向と社会的望ましさはメタ認知を歪めるか―
久坂哲也,及川宏輝
日本科学教育学会研究会研究報告 34 ( 1 ) 67 - 70 2019年11月
学会誌 共著・分担
-
理科学習版グリット尺度の試作
久坂哲也,平澤傑,佐々木聡也,菊地洋一
日本科学教育学会年会論文集 43 405 - 408 2019年08月
学会誌 共著・分担
-
中学校理科・数学科におけるアクティブ・ラーニングの開発と評価(理科編):メタ認知的支援を組み込んだ授業設計
久坂哲也,及川宏輝,會津響平,平澤傑,佐々木聡也,菊地洋一,名越利幸
教育実践研究論文集 6 117 - 124 2019年03月
その他(含・紀要) 共著・分担
-
小学校教員の教師効力感と教員経験年数の関連の予備的検討
中嶋彩華、久坂哲也
日本教育工学会論文誌 42 ( Suppl. ) 57 - 60 2018年12月 [査読有り]
学会誌 共著・分担
-
教育学部生の理科指導に対する不安の変容:思考ツールを取り入れた指導方法の介入を通して
中嶋彩華, 久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 33 ( 1 ) 13 - 16 2018年12月
学会誌 共著・分担
-
大学生の理科学習における学業的援助要請の予備的検討:テスト不安,自己効力感,動機づけとの関連に着目して
川上紗希, 久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 33 ( 1 ) 9 - 12 2018年12月
学会誌 共著・分担
-
教科学習における認知カウンセリングの基礎的考察:理科学習への利用可能性を探る
小西かんな, 久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 33 ( 1 ) 17 - 20 2018年12月
学会誌 共著・分担
-
ふきだし法を用いた理科の問題解答におけるメタ認知のオンライン評価
清野樹恵, 及川宏輝, 古本温久, 久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 33 ( 1 ) 55 - 60 2018年12月
学会誌 共著・分担
-
Kazuhiro Ohtani, Tetsuya Hisasaka
Metacognition and Learning 13 ( 2 ) 179 - 212 2018年08月 [査読有り]
国際的学術誌 共著・分担
This meta-analytic study estimated the correlations among metacognition, intelligence, and academic performance. Metacognition is higher order cognition and one of the most significant predictors of academic performance. The purpose of this study was to examine the degree to which metacognition predicted academic performance when controlling for intelligence. The analysis of 149 samples from 118 articles revealed that, overall, metacognition weakly correlated with both academic performance and intelligence, and that these relationships were moderated by the type of measurement of metacognition. Furthermore, it was found that metacognition predicted academic performance when controlling for intelligence. Our findings indicate the importance of metacognition in educational practice and provide guidance for assessing metacognition in future research.
-
中学校理科・数学科におけるアクティブ・ラーニングの開発と評価(理科編) -考察場面におけるメタ認知的支援を組み込んだ授業実践-
久坂哲也,平澤傑,名越利幸,菊地洋一,小室孝典,佐々木聡也
教育実践研究論文集 5 30 - 35 2018年04月
その他(含・紀要) 共著・分担
-
理科授業の振り返り場面における学習方略に関する基礎的考察
清野樹恵,中嶋彩華,久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 32 ( 3 ) 117 - 120 2017年12月
学会誌 共著・分担
-
理科指導に対する教師効力感と教員経験年数の関連
中嶋彩華,清野樹恵,久坂哲也
日本科学教育学会研究会研究報告 32 ( 3 ) 121 - 124 2017年12月
学会誌 共著・分担
-
中学校理科・数学科におけるアクティブ・ラーニングの開発と評価 : メタ認知的支援とCUN課題の活用
久坂 哲也 ,中村 好則 ,名越 利幸 ,平澤 傑 ,小室 孝典 ,佐々木 聡也 ,佐々木 亘 ,藤井 雅文
岩手大学教育学部プロジェクト推進支援事業教育実践研究論文集 4 22 - 27 2017年03月
その他(含・紀要) 共著・分担
-
On-line assessment of elementary students' metacognitive activities during mathematical problem-solving tasks
Tetsuya Hisasaka, Kazuhiro Ohtani, Haruhisa Komoto, Masayoshi Kameoka, Machiko Sannomiya
International Journal of Psychology 51 ( Suppl ) 1156 2016年07月 [査読有り]
国際的学術誌 共著・分担
-
A meta-analytic review of the relationship between metacognitive skills and learning performance
Kazuhiro Ohtani, Tetsuya Hisasaka
International Journal of Psychology 51 ( Suppl ) 510 2016年07月 [査読有り]
国際的学術誌 共著・分担