Published Papers - HALL James Meriwether
-
Insights from Students’ Critical Incidents in the English Department Teaching Methodology Courses: Acknowledging the contributions of Professor Tomoko Yamazaki
James M Hall
岩手大学英語教育論集 20 12 - 24 2018.03
Others Single Work
論文の初めは、山崎友子先生と一緒に開発した「英語科教育法I~IV」のカリキュラムの概要を説明する。その後、各科目で学生が書いたクリティカル・インシデントを分析して、IからIVに渡って、学生がどのように理論と実践の面から成長しているかを考察する。
-
Methodological lessons learned from conducting reflexive linguistic ethnography
James M Hall
Selected Papers for DRAL 3/19th ESEA Proceedings 2017.06 [Refereed]
Bulletin of University, Institute, etc. Single Work
著者が18カ月に渡って、3名の英語教師にリングイスティック・エスノグラフィーを行った。この期間に、フィールド・ノート、授業の対話・研究インタビューの書き出し、授業の映像のような多量の質的データを集めた。この論文では、これらのデータの収集、整理、分析の仕方を提案した。
-
英語教育実習性の専門性を理解するためのeポートフォリオのデザインと活用法
ジェームズ M ホール
教育と教師教育 62 1 - 9 2017.01 [Refereed]
Bulletin of University, Institute, etc. Multiple authorship
-
Student-Teacher Professional Development in the English Teaching Methodology Class
James M. Hall
岩手大学英語教育論集 18 1 - 19 2016.03
Others Multiple authorship
-
コミュニカティブな言語教授法を促進するための中学校英語教科書
フェテケ レーカ、ホール ジェームズ
岩手大学教育学部附属教育実践総合センター 241 - 256 2015.03
Others Multiple authorship
学習のコミュニケーション能力を引き出すために、2名のベテラン英語教師がどのように教科書を活用しているかを分析した。研究方法は授業観察、教師へのインタビュー、教科書と教材の分析であった。
-
An Overview and Rationale for English Teacher Education Designed to Bridge the Gap Between CLT and School Reality
James M Hall
第40回全国英語教育学会 徳島研究大会予稿集 229 - 238 2014.08
Others Multiple authorship
「初期層教員の現場に対応したCLT実践に向けての課題と提案」という研究課題フォーラムの基盤となる英語教師発達論をまとめている。
-
James M Hall
Doing Research in Applied Linguistics 2/ Independent Learning Association Conference Selected Proceedings 11 - 26 2014.06 [Refereed]
Bulletin of University, Institute, etc. Single Work
-
Using Critical Incidents to Investigate the Novice English Teacher Experience With CLT
James M Hall
Annual Review of English Language Education in Japan 25 127 - 142 2014.03 [Refereed]
International Conference Proceedings Single Work
-
フローを促進する小学校外国語活動について
ネーム・アロール、ホール ジェームズ M.
岩手大学英語教育論集 2014.03
Others Multiple authorship
-
The Nature of Classroom Discourse in Contextually Appropriate Communicative Language Teaching: A case study of Japanese pre-service teachers in Thailand
James M Hall
JACET 言語教師認知研究会 31 - 54 2013.10 [Refereed]
International Conference Proceedings Single Work
-
2012 Report on the Puan Program: Hints for teaching about the Japanese culture in English
James M. Hall
岩手大学英語教育論集 ( 14 ) 1 - 19 2012.03
Others Single Work
-
Teaching English in English: Searching for a way to make it a reality in the Japanese EFL classroom
James M Hall, Rintaro Sato, Tsutomu Koga, Katsuyuki Konno
The JACET 50th Commemorative International Convention 2011.08
International Conference Proceedings Multiple authorship
-
小学校と中学校の協同を促進するための絵本を活用する英語教育研修
James M. Hall, Tomoko Yamazaki
JALT2010 Conference Proceedings 714 - 724 2011.06 [Refereed]
National Magazine Multiple authorship
小学校の英語活動と中学校の英語教育を繋ぐためのアイデアとして英語絵本の活用が考えられ、私達は、小学校教員と中
学校英語教員が英語絵本を使って小学校の英語活動を協働して行うことを課題とする小中学校教員研修プログラムを実施し
た。本研究においては、そのプログラムの中で実施された2つの授業を分析した。一つの授業は、絵本で使われている「英語」
に学習の焦点を当て、もう一つの授業は、英語だけでなく「物語を鑑賞」することにも焦点を当てた授業であった。その小学校
の英語活動が英語という言語形式の学習をどのように重視するかにより、指導の焦点は決定されている。両者ともに、中学校
英語教員は読み聞かせおよび英語を話す活動に関する技能を高め、小学校教員は授業全体のファシリテーターとしての役割
を果たしていた。 -
学習者の言語の使用を促進させる教育実習授業の実践
James Hall
岩手大学英語教育論集 13 35 - 49 2011.03
Others Single Work
-
大学生の英語の自立学習を促進する試みーグループワークと日記の導入ー
小川春美、James M. Hall
岩手大学教育学部附属教育実践総合センター ( 10 ) 1 - 11 2011.03
Others Multiple authorship
-
Outcomes and Challenges of the Development of a Cooperative In-service Teacher Training Program
Tomoko YAMAZAKI, James M HALL, Fumie SUGAWARA, Chohei TAKAHASI, Hiroshi KANNO
The Journal of the Clinical Research Center for Child Development and Educational Practices ( 10 ) 11 - 23 2011.03
Others Multiple authorship
-
Developing a Collaborative Training Program for English Education Involving Primary and Middle School Teachers
2011.03
Others Multiple authorship
-
2010 Report on the Puan Program: How did student-teachers' beliefs about language learning and pedagogical skills evolve after a two week teaching practice in Thailand?
James M Hall
岩手大学英語教育論集 ( 12 ) 17 - 37 2010.03
Others Single Work
-
Collaboration between University and Primary School in Teacher Education for English Activities
The Japan Association of English Teaching in Elementary Schools ( 10 ) 73 - 78 2010.03 [Refereed]
Academic Journal Multiple authorship
-
Voluntary Overseas On-site Teaching Practicum as a Collaborative Learning Opportunity - "Puan Program," On-site English Teaching Practicum in Thailand -
Tomoko Yamazaki, James M. Hall, Mike Unher
The Clinical Research Center for Child Development and Educational Practices, The Faculty of Education, Iwate University ( 9 ) 157 - 162 2010.02 [Refereed]
Others Multiple authorship